Kaupallisen peliprojektin tekeminen osana opintoja

Pelialan opetuksessa Kajaanin Ammattikorkeakoululla painotetaan peliprojektien tärkeyttä. Peliprojekteissa oppii alalle erittäin tärkeitä taitoja, kuten tiimityötä, pelien kehitystä loppuun asti ja pelien julkaisemista. Monet pelialan työnantajat painottavatkin julkaistuja peliprojekteja työnhakijan portfoliossa. Juuri tämän takia lähdimme kehittämään Ancestory-peliä PC-alustalle.

Ancestory sai alkunsa KAMKin kaupallisen peliprojektin kesäkurssilta, jonka aikana oppilaat saavat melko vapaat kädet kehittää kaupalliseksi tarkoitettua peliprojektia 7:n viikon ajan. Olimme juuri julkaisseet pelin mobiilille ennen kesää ja halusimme tehdä isomman peliprojektin PC-alustalle. Projektin aikana oli tarkoitus kokeilla uusia työkaluja ja oppimaan alalle tärkeitä taitoja, joita ei välttämättä pienemmissä projekteissa opi yhtä hyvin. Esimerkiksi isommissa projekteissa projektinhallinnassa saattaa tarvita kattavammat työkalut, joten niitä tulee opeteltua Ancestoryn kaltaisissa projekteissa helpommin kuin lyhyemmissä mobiilipeli projekteissa.

AncestoryShot720p3

Pelinkehitystiimimme koostui aluksi 7:stä ensimmäisen vuoden pelialan opiskelijasta, mutta kesän jälkeen tiimikoko kasvoi 9:ään henkeen ja tiimistä löytyy nyt tuottaja, suunnittelijoita, ohjelmoijia, artisteja sekä äänisuunnittelija.

Tiimi sai aikaan 7:ssä viikossa toimivan prototyypin jolla peliä pääsi kokeilemaan ja näyttämään muille ja prototyypin valmistuttua päätimme, että pelissä olisi potentiaalia markkinoille ja sen kehittämistä kannattaisi ehdottomasti jatkaa.

Kaikki projektiin vaadittavat työkalut, kuten ohjelmistot ja laitteet tulevat koulun puolelta ja koulu tarjoaakin uusille pelinkehittäjille hyvän ympäristön opetella pelinkehitystä. Tavallisesti pelinkehitys on uusille kehittäjille erittäin riskialtista ja vasta viime aikoina pelinkehitykseen tarvittavat suosituimmat työkalut ovat halventuneet merkittävästi. Kynnys pelienkehittämiseen aloittamiseen on laskenut huomattavasti viime vuosina ja vauhtiin pääsee erittäin helposti, mutta hyvän, kaupallisen tuotteen tekeminen on vielä erittäin vaikeaa. Kaupallisen pelin tekeminen on myös riskialtista mikäli oma toimeentulo riippuu pelkästään pelin menestyksestä. Tämän takia opiskeluaika sopii hyvin Ancestoryn kaltaisten pelien tekemiseen, vaikka tarvittavan ajan löytäminen ei aina ole ihan helppoa.

AncestoryDeckBuilder

Koulu tarjoaa myös mahdollisuuden käydä esittelemässä peliprojekteja erinäisissä tapahtumissa. Esimerkiksi me saimme mahdollisuuden ja tukea koululta käydä Helsingissä Assembly-tapahtumassa sekä Amsterdamissa Casual Connect -tapahtumassa ja osallistuimme siellä Indie Prize -kilpailuun. Tapahtumien aikana opiskelijoille tarjoutuu monia mahdollisuuksia luoda tärkeitä kontakteja jotka voivat esimerkiksi johtaa työpaikan saamiseen tai mahdollistaa rahoituksen saamisen peliprojekteille.

Ancestory etenee tällä hetkellä kohti kesän valmiin pelin julkaisua. Olemme oppineet jo projektin aikana erittäin paljon taitoja, joita ei todennäköisesti oppisi tavallisilla oppitunneilla ja niin pelaajat kuin muutkin pelinkehittäjät ovat jo osoittaneet kiinnostusta peliä kohtaan. Ancestory läpäisi Steam-kauppapaikan Greenlight-palvelun, jossa pelaajat pääsevät äänestämään kiinnostavia pelejä ja pelinkehittäjillä on mahdollisuus saada julkaisulupa pelille. Ancestoryn voi siis näillä näkymin löytää ja ostaa Steamista tulevana kesänä. Meille kehittäjille tämä on suuri askel ja tulee helpottamaan mahdollista työnhakua tulevaisuudessa, sekä myös oman yrityksen perustamista.

Tatu Teittinen
tatuteittinen@gmail.com

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s