Tarina pitää pelin elossa

Mikä saa meidät palaamaan kerta toisensa jälkeen vanhojen pelien pariin, tai mikä nostaa toiset pelit ylitse muiden. Antti Seppäsen mukaan syynä on tarinallisuus.

-Moni saattaisi sanoa valehtelijaksi, mutta omasta mielestäni hyvä tarina on tärkeämpi asia kuin se, onko tarina totta vai ei.

Kajaanilaisen Afterlife Entertainment-yrityksen toimitusjohtajan Antti Seppäsen käyntikortissa lukee storyteller, tarinankertoja. Seppäsen keinot kertoa tarinoita ovat laajat. Kertoja kunnostautuu muun muassa soittamalla, piirtämällä ja kirjoittamalla. Lopulta itse pelaaminen vei nykyiselle uralle.

-Tajusin, että pelit ovat paras tarinan kerronnan media, ainakin minulle henkilökohtaisesti. Peleissä yhdistyvät audiovisuaalinen- ja tarinallinen maailma sekä interaktiivisuus.

Tämä nostaa esiin pelien tekemisen suuren ongelman, toiminnallisuuden ja tarinallisuuden välisen kultaisen keskitien löytämisen. Tämän päivän mobiilipelit painottuvat pitkälti toiminnallisuuteen, mekaaniseen hupiin.

-Jos sanotaan, että nämä puolet syövät toisiltaan maata alta, niin se tarkoittaa sitä, että jos halutaan kertoa tarinaa kuten elokuvissa, kirjoissa tai muussa lineaarisessa välineessä, on valta kertojalla. Jos taas pelaajalle annetaan valtaa muokata tarinaa haluamaansa suuntaa, katoaa kertojan valta. Mitä enemmän valtaa pelaajalle annetaan, sitä vähemmän tarina on yhtenäinen ja kontroloitavissa oleva.

Maailmalta löytyy paljon narratiivisia, eli tarinavetoisia pelejä, joiden mekaniikka on rakennettu niin, että pelaaja seuraa hänelle ennalta rakennettua tapahtumaa.

-Tästä esimerkkeinä ovat pelit, joita pidetään parhaillaan tarinankerronnan mestariteoksina, kuten Walking Dead-sarja tai indie-peli Gone Home. Näissä peleissä pelaajan tekemisiä on rajoitettu niin, että pelaaja pääsee tekemään vain tarinan etenemiselle välttämättömimmän.

Seppänen nostaa esille esimerkin väkivallan käytöstä peleissä.

-Voi olla että pelaaja joutuu ampumaan toisen hahmon, eikä sitä tyydytä vain näyttämään vaan pelaaja laitetaan painamaan liipaisinta. Tämä puolestaan aiheuttaa paljon suuremman emotionaalisen yhteyden itse tarinaan ja peliin.

Kenen käsissä langat ovat

Pelien trendi on kuitenkin yhä enemmän se, että pelaajat tahtovat itse määrätä kohtalostaan. Tämä ei Seppäsen mukaan kuitenkaan tarkoita, että pelin tarinallisuuden pitäisi kärsiä.

-Peleissä, joissa pelaaja määrittelee pitkälti mitä tekee, voi silti olla oikein hyvä tarina. Tarina kuitenkin muodostuu useasta osasta.

Seppänen kertoo pelien koostuvan kahdesta osasta, pelin omasta tarinasta sekä pelaajatarinasta.

– Pelaajatarinalla tarkoitetaan sitä mitä ja kuinka pelaaja kertoo pelistä toiselle pelaajalle, kuinka tapoin vihollisen, löysin aarteen ja palasin kotiin sankarina. Jos tämä on sama tarina kuin mitä pelissä on tahdottu kertoa, on pelissä onnistuttu.

Pelaajatarinan ja pelitarinan yhteen sovittamisen edellyttävän neljän säännön täyttymistä.

-Ensimmäinen on teatterimaailmasta lainattu mise en scéne, eli millaista tarinaa kertoo pelin ympäristö, tapahtumat ja ilmapiiri. Jos pelaat esimerkiksi stealth-peliä ja olet salakuuntelemassa jotakuta, on varsin merkityksellistä tapahtuuko se viemärissä tai katon rajassa. Myös ympäristön tapahtumilla on merkitystä, ollaanko hälyisellä kadulla vai hiljaisessa paikassa. Tämän kohdan täytyy täyttyä ensimmäisenä. Tarinan kertojan käsissä on, koska ja miten tarina pelaajalle avautuu.

-Sitten on implisiittinen ja eksplisiittinen kerronta. Eksplisiittisellä kerronnalla tarkoitetaan pelaajalle suoraan kerrottuja asioita, kuten kuka tai mikä olet, mikä on tehtäväsi ja miten sinun tulee edetä. Esimerkiksi pelaaja toimii rivisotilaana ja hänet ohjeistetaan siirtymään paikasta A paikkaan B helikopterilla. Implisiittisellä kerronnalla tarkoitetaan asioita, jotka ovat pääteltävissä ympäristössä tapahtuvissa asioista, jos esimerkiksi helikopteri tippuu hyökkäyksen yhteydessä ja pelaaja erottaa vieraat joukot omista joukoista, hän mieltää ne heti vihollisiksi.

-Viimeinen on on emergenttiä kerrontaa, mitä pelimaailma luo sinulle tai mitä sinä luot pelimaailmalle. Minecraft on hyvä esimerkki tästä, peli jossa annetaan tarinallisesti vain vähän vaikutteita, on taikuutta ja miekkoja, ja loppu jääkin pelaajan luotavaksi. Näistä neljästä palasesta muodostuu pelaajatarina ja tarinankertoja on osattava manipuloida näitä tekijöitä siten, että pelaajatarina ja pelitarina tulevat samaksi.

Realistisuus nostaa päätään

PC-pelien maailmassa pelimekaniikat kehittyvät hurjaa vauhtia. Realistisuus on kokoajan kasvava tavoite pelien kehittäjien parissa.

-Hahmoista pyritään tekemään enemmän ja enemmän ihmismäisempiä. Mikä on ollut havaittavissa aivan viimeisimmissä peleissä, on kameran käytön muuttuminen. Ennen usein käytettiin paikallaan olevaa kameraa ja seurattiin puhuvaa henkilöä, joka saattoi olla luonnollisen näköistä, mutta nyt on ymmärretty että myös pelihahmo liikkuu. Tähän asti kontrolli on otettu pois, nyt pelihahmo voi liikkua ja osoittaa emotioita liikkeen avulla, kuten esimerkiksi katsella maahan tuntiessaan häpeää.

Suomalaisista peleistä valtaosa julkaistaan edelleen mobiililaitteille. Pelimekaniikan ja pelitottumusten eroavaisuuksista huolimatta, myös mobiilipeleissä tarinalla on merkitystä.

-Jos pelissä ei ole vähäistäkään määrää tarinallisuutta, se ei todennäköisesti ole kovin menestyvä. Esimerkkinä voi mainita Tetriksen mise en scénen. Kyseessä olisi aivan toisenlainen peli jos palikat korvattaisiin pyöreillä objekteilla, jos ulkoasu olisi toinen ja niin edelleen. Myös Tetris voi sisältää pelaajatarinan, kun pelaaja kertoo toiselle pelin vaiheista ja intensiivisestä pelaamisesta. Pelille, jolla ei alun perin ollut tarinaa, muodostuu sellainen. Mikä tahansa peli voi olla hyvä, mutta ne pelit jotka sisältävät hyvän tarinan, jäävät todennäköisemmin elämään.

Tilaa Pelialalle.com:in uusimmat artikkelit sähköpostiisi.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s