Hiekkalaatikkoleikeistä hiekkalaatikko-oppimiseen – Minecraft opetusvälineenä

Yksi suosituimmista ja tunnetuimmista sandbox-peleistä, Minecraft, ei ole vain kikkailusta ja mörköjen mättämisestä kiinnostuneiden peli, vaan se taipuu myös koulutuskäyttöön. Koulumaailman oven väliin jalkansa saanut MinecraftEdu on kaiken kruunuksi suomalaista käsityötä.

Opetustilanteissa hyödynnettävän modin taustalla olevan TeacherGaming LLC-yhtiön perustajajäsen ja itse modin pääsuunnittelija ja toteuttaja Aleksi Postari kertoo toiminnan lähteneen käyntiin yksinkertaisesta havainnosta, että nuoret pitivät kovasti Minecraftin pelaamisesta.

-Vuonna 2011 yrityksemme toimitusjohtaja Santeri Koivisto tajusi sijaisopettajana ollessaan pelin mahdollisuuden opetuskäytössä. Samaan aikaan Yhdysvalloissa Joel Levin kirjoitti blogiinsa pelikokeiluistaan ja tätä kautta Santeri otti häneen yhteyttä. Täällä Suomessa tehtyjen positiivisten kokemusten pohjalta hän tahtoi perustaa yrityksen kehittämään opetukseen toimivaa ratkaisua.

Maailmalla suurta suosiota niittänyt Minecraft julkaistiin toukokuussa 2009, jonka jälkeen peliä on päivitetty aktiivisesti ja erilaisia modeja on pelaajien toimesta syntynyt runsaasti. Siksikään pelien taustalla olevan yhtiön viesti tekijöille ei yllätä.

-Santeri lähestyi Mojangia ajatuksella, että tahtoisi tehdä pelistä opetusversiota, tuli vastauksena erittäin positiivista viestiä. Sielläkin oli havaittu, että peli voisi toimia opetuskäytössä.

Postari itse astui mukaan projektiin Koiviston hakiessa harjoittelijaa Karelia Ammattikorkeakoulusta.

-Santeri laittoi viestiä, jossa hän etsi harjoittelijaa tekemään MinecraftEdu-nimistä modia Minecraftin päälle. Muut opiskelijat ehkä pitivät projektia liian haastavana, sillä olin ainoa joka vastasi viestiin. Aloitin työt kesäkuussa 2011 ja syksyllä Santeri pyysi mukaan perustamaan yritystä hänen ja Joel Levinin kanssa.

Tuhansien oma hiekkalaatikko

Postari kertoo yhtiöllä olevan nykyisin noin 4500 koulua asiakkaana. Modin varsinaisia latausmääriä ei ole pidetty silmällä, mutta arvioita voi tehdä.

-Yksi koulu ostaa yleensä noin 25 lisenssiä, joten siitä voi tehdä arvioita latausmääristä. Olemme alusta lähtien olleet kaikenlaista käyttäjäseurantaa vastaan, mutta pitäneet kuitenkin huolen ettei softan jakelu lähde ihan käsistä.

TeacherGaming LCC:n tavoitteena on jatkossakin tarjota ”hiekkalaatikkopelejä”, joiden tarkoituksena ei ole suoraan korvata opetusmateriaalia, vaan toimia opetuksen tukena ja innostajana.

-Kun esimerkiksi luokassa opetellaan, miten tilavuuden laskeminen toimii, voidaan teoriaopetuksen jälkeen siirtyä peliin ja alkaa hahmottomaan opetettu asiaa käytännössä. Opetustilanteesta mielenkiintoisen tekee se, että myös oppilaat voivat toimia opettajina, niin toisilleen kuin opettajalle.

Myös opettajat ovat innostuneet uudesta työkalusta. Postarin mukaan he ovat saaneet opettajilta viesteissä, joissa kerrotaan jopa opettajien kiinnostuneen uudelleen opettamisesta MinecraftEdun ansiosta.

-Tämä innostus on syntynyt esimerkiksi siksi, että opettajat ovat saaneet oppilaisiin aivan uuden kontaktin. Myös tilanteissa, joissa oppilas esimerkiksi tuhoaa toisen oppilaan tekemiä rakennelmia pelin sisällä ja opettajan on tähän puututtava, on syntynyt todella mielenkiintoisia kasvatustilanteita puhuttaessa mitä internetissä saa ja ei saa tehdä.

One thought on “Hiekkalaatikkoleikeistä hiekkalaatikko-oppimiseen – Minecraft opetusvälineenä

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s