Pelillistäminen sopii työvälineeksi moneen toimeen

Tutkimusyhtiö Gartner julkaisi vuonna 2012 niin kutsutun hype-kaavion, jota katsomalla voidaan todeta pelillistäminen (gamification) termin ja liiketoiminnan olevan lähes aallon harjalla.  

Hypeä tukee M2 research yhtiön samana vuonna tekemä tutkimus, jonka mukaan markkina kasvaa vuoden 2012 loppuun mennessä 242 miljoonaan ja kipuaa vuonna 2016 arviolta 2,8 miljardiin.

Lisäksi yli 70% Global 2000 -organisaatioista käyttää vähintään yhtä pelillistettyä sovellusta tai ohjelmistoa vuonna 2014.

Gardner-Hype-Cycle

Mitä tämä hype aallon huipulla oleva hieno sana sitten tarkoittaa?

Pelillistäminen (Gamification) on pelisuunnittelun ja pelimekanismien hyödyntämistä eri ympäristöissä.

Käytännössä pelillistäminen ei tarkoita sitä, että yrityksen kokoushuoneeseen tuodaan pleikkari ja sitä hakataan pitkin päivää löytäen änärin kovin pelaaja. Enemmän kysymys siitä, miten erilaisia pelien mekanismeja voidaan hyödyntää erilaisissa tilanteissa ja ympäristöissä. Alla olevassa taulukossa on muutamia esimerkkejä pelimekanismin hyödyntämisestä käytännössä.

Pelimekanismit

Mikäli haluat lisätietoa pelimekanismeista ja niiden hyödyntämisestä käytännössä, niin suosittelen käymään täällä. Sivusto on englanninkielinen.

Mitä hyötyä on ymmärtää erilaisia pelaajatyyppejä?

Jotta saamme kaiken irti pelimekanismien hyödyntämisestä, on meidän hyvä ymmärtää erilaisia pelaajatyyppejä. Jos olet kiinnostunut, millainen sinä olet pelaajana, niin käy tekemässä pelaajatyyppitesti täältä.

Testin mukaan pelaajat jaotellaan neljään eri kategoriaan:

Player_types

Achiever

Achieverit (saavuttaja) ovat pelaajia, jotka haluavat saada pisteitä, suorittaa tasoja, saada varusteita sekä muita konkreettisia mitattavia asioita menestyäkseen pelissä. Pääfocus achievereilla on tavoitteiden saavuttaminen, sai siitä pelillistä etua peliin tai ei.

Explorers

Explorereille (tutkimusmatkailija) on hyvin tyypillistä tutkia peliä monipuolisesti ja kaikessa rauhassa. He etsivät piilotettuja karttoja, esineitä, bugeja tai kenttiä joita muut eivät ole vielä löytäneet. Explorerin peli muuttuu monesti tuskalliseksi, kun peli ei anna tutkia asioita enempää vaan se pakottaa jatkamaan eteenpäin. Tyypillisiä pelejä tälle tyypille ovat päättymättömät pelit kuten GTA.

Socializers

On olemassa lukuisia pelaajia, jotka haluavat osallistua peleihin enemmän sosiaalisesta näkökulmasta kuin itse pelaamisesta. Peli on tyypillisesti vain väline tavata verkon yli muita pelaajia ja socializeri (seurustelija) saattaa viettää tunteja vain keskustellen kanssapelaajien kesken. Oletko joskus miettinyt miksi kaverisi viihtyy sosiaalisessa mediassa enemmän kuin sinä? 

Killers

Killersit (voittaja) viihtyvät kilpailemassa muiden kanssa. Heille on tyypillistä tappion vihaaminen ja voiton eteen pelissä tehdään kaikki. Tämän vuoksi rankinglistojen kärkipaikalle pääseminen on elinehto ja mobiilipeleissä sen eteen käytetään tarvittaessa rahaa. Tyypillisiä pelejä tälle tyypille ovat räiskintä- ja urheilupelit.

Ymmärtämällä eli pelaajatyyppien eroa, pystymme hyödyntämään erilaisia pelimekanismia ja pelillisyyttä käytännön prosesseissa paremmin, sillä eri pelaajatyyppi tarvitsee erilaisia pelillistettyjä elementtejä toimiakseen tuloksellisemmin. Nykypäivänä pelillisyyttä hyödynnetään oppimisen, markkinoinnin, muutosjohtamisen, terveyden ja ympäristön kehittämisen parissa.

Mitä gamification voi tarkoittaa siis käytännössä?

www.communityplanit.org on peli, jossa pelaajat voivat kehittää ja luoda omaa kaupunkiaan paremmaksi paikaksi. Ensimmäinen pilotti pelattiin vuonna 2011  Lowellin kaupungissa Massachusettsissa. Pilotin tarkoituksena oli aktivoida ihmisiä kommunikoimaan ja ideoimaan kaupungin kehitystä pelin avulla. Yhdeksän päivän aikana peliin osallistui 175 pelaajaa ja kehitysideoita kaupungin päättäjille saapui yli 1000 kpl.

Pelissä on pyritty hyödyntämään eri pelaajatyyppien eroja ja luomaan jokaiselle jotakin pelistä. Vilkaise myös tästä miten Nike ja Starbucks sekä yhdysvaltojen armeija hyödyntää pelillistämistä ja pelillistä oppimista.

Hyvä esimerkki pelillistämisen hyödyntämisestä löytyy myös Ruotsista, jossa moitteetonta liikennekäyttäymisestä pyrittiin parantaan positiivisuuden kautta. Käytännössä rajoitusten mukaan ajaneet osallistuivat lottoon, jossa palkintona oli sakkorahat ylinopeutta ajaneilta.

Tuleeko sinulla hyviä esimerkkejä pelillistettyistä asioista mieleen? Jaa rohkeasti esimerkit kommenttikentässä.


//

3 thoughts on “Pelillistäminen sopii työvälineeksi moneen toimeen

  1. Lapseni kasvoivat Britanniassa. Ovat nyt 30-kymppisiä. Heillä oli Acon tietokone, jolle oli paljon opetusohjelmia. Jo alakouluikäisinä he “leikkivät” lukio matemaattisia pelejä.

    Lontoossa osallistuin rekry-markkinoille ja keskusteluni kauppakamarin edustajan kanssa johti siihen, että sain vuoden vapaajäsenyyden ja vapaan pääsyn kaikkiin koulutustapahtumiin (jotka olivat sairaan kalliita). Vierailin heidän ylläpitämässään koulutuslaboratoriossa, jossa oli paljon tietokokeita ja niillä pyöri koulutusohjelmia. Merkittävää oli sisältöjen yksinkertainen pelillistäminen. Siellä sai “leikkiä”, “pelata” esim. rakentavan kehityskeskustelun käymistä erilaisten työntekijöiden kanssa. Jos valitsit väärin, sait välittömän korjaavan palautteen ja mahdollisuuden uusia tilanteen. Oleellista oli, että ohjelmat olivat niin yksinkertaisia, että alle 10 vuotiaat lapset olisivat voineet helposti suoriutua niistä peruslogiikalla. Tämä sama systeemi sopisi hyvin kouluun. Nyt oikean vastauksen etsiminen ja löytäminen kirjan tekstistä on joillekin oppilaille ylivoimaista.

    • Hienoa kuulla hyvistä kokeiluista. Pelillistäminen useasti sekoitetaan viihteelliseen pelaamiseen, vaikka asioiden pelillistämiselle on usein tarkoitus tukea esimerkiksi muutosta yritysten toimintakulttuureissa tai opiskelijoiden oppimisessa. Myös teknologia yleensä liittyy pelillistämiseen, vaikka onhan esimerkiksi partiotoiminnassa käytetty merkkejä (badge) jo vuosikausia osoittamaan opittuja taitoja.

      Itse näen teknologian ja pelillisyyden tukevan juuri yksilöiden erilaista tapaa oppia ja omaksua asioita.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s