Slush 2014 #slush14

Slush 2014 c)Lauri Huusko
StartUp- ja kasvuyritysten liiketapahtuma Slush järjestettiin seitsemännen kerran Helsingissä. Tänä vuonna tähän Pohjois-Euroopan merkittävimpään sijoittajatapahtumaan saapui yli 17 000 kävijää. Peliala on aina ollut Slushin tärkeimpiä toimialaoja ja modernin StartUp -yrittäjyyden esikuvana. Tänäkin vuonna pelialalle oli varattu oma “Gaming track”, jossa kuultin upeita tarinoita useista eri näkökulmista. Lisäksi pelialan yrityksiä oli mukana Pitching -kisassa. Tiistaina demopisteillä pääsi tutustumaan hyvin alussa oleviin tiimeihin ja peliaihioihin, joita useat sijoittajat ja kävijät tutkivat innolla.

Mitkä olivat Slushin kuumimmat opit ja oivallukset pelialalle aikoville ja siellä oleville?

Slush 2014 c) Lauri Huusko


Tiimi

Jokainen menestyvä yritys tarvitsee huipputiimin. Nopeutuvassa maailmassa yksin ei pärjää enää kukaan. Kaiken ratkaisee lopulta kuitenkin tiimi ja sen osaaminen. Hyvä tiimi oppii ja vahvistaa yksilöitä. Rakenna siis ideoiden taustalle tiimi.

Kuuntele ja opi, mutta löydä oma juttusi

Be humble, listen to everybody but trust your instincts!

Ilkka Paananen

Kannattaa kuunnella tarkkaan muita ja etenkin kokeneita. Lopulta kuitenkin ratkaisee omaperäisyys ja se jokaisen tiimin oma juttu. Siksi täytyy lopulta luottaa omiin vaistoihin ja tehdä päätökset itse.

Oppiminen ja hyötypelit

Esillä oli jo useita oppimis- ja hyötypeleihin keskittyviä tiimejä. Aiheelle oli myös oma “Education Technology track”, jota Rovio isännöi Fun Learning™ -teemalla. Verkko-oppimisen ja kouluttamisen ennustetaan kasvavan valtavasti tulevaisuudessa.

Demopisteet (Demo booth)

Demopisteillä hyvin aikaisessa vaiheessa olevat tiimit esittelivät omia pelejään. Useat kävivät innokkaasti tutkimassa, olisiko joukossa kenties seuraava hittipeli. Demopisteet miellyttivät kävijöitä ja pelitiimit saivat hyvää harjoitusta oman idean esittelemiseen. Kannattaa seuraavalla kerralla viedä mukaan myös oma ideasi ja tiimisi.

Lean

Peliala on ollut Lean-ajattelussa ja datan-hyödyntämisessä osana tuotekehitystä edelläkävijä jo pitkään. Samoin aktiivinen pelikehitys asiakkaiden kanssa ja säännölliset versiojulkaisut ovat enemmän sääntö kuin poikkeus. Lean-tekeminen nostaa kuitenkin päätään muilla aloilla ja jos toimintamalli ei ole tuttu, kannattaa siihen tutustua. Jos se taas on, kannattaa siitä pitää kiinni jatkossakin ja kehittyä siinä entisestään.

Kaiken kaikkiaan Slush tarjoaa pelialalle aikoville ja siellä olevilla valtavasti mahdollisuuksia. Suomesta on noussut useita johtotähtiä erityylisille mahdollisuuksille joiden mukana voi kasvaa. Lisäksi vielä on tilaa täysin uusillekin avauksille esimerkiksi virtuaalisessa maailmassa.

 

Tilaa Pelialalle.com:in uusimmat artikkelit sähköpostiisi.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s