Pelin näkyvyys on kiinni kauppapaikasta

Mobiilisovellusten ja –pelien kauppa käy kuumana ja ostoksille siirtyminen käy napin painalluksella. Tietokonepelien tilanne on tänä päivänä hieman toinen. Kauppapaikkojen kirjo on laaja, mutta samaan aikaan virtuaalisen kaupan hyllylle pääseminen voi olla haastavampaa kuin mobiilimarkkinoilla.

Yksi merkittävimmistä sähköisesti pelikaupoista on Valven Steam. Tuhansien pelien kauppapaikan ohella Steam markkinoi itseään miljoonien pelaajien yhteisenä pelikenttänä, joka tarjoaa parhaimmat tarjoukset, päivitykset sekä pelikokemukset.

Steamia ei mielletä ainoastaan pelaajien työkaluksi, vaan myös pelitiimit ja –yritykset pyrkivät tarjoamaan pelejään tähän pelimaailman supermarkettiin. Yksi näistä yrittäjistä on Pikkukatit, joiden tuore Ancestory-peli julkaistaan Steamin Greenlightissa. Pikkukattien tuottajana ja pelisuunnittelijana toimivan Tatu Teittisen mukaan Steam oli ryhmälle selkeä valinta kauppapaikkana.

– Steam on PC-pelien kauppapaikoista selkeästi suurin ja se tarjoaa myös tärkeitä ominaisuuksia, kuten pelaajien ”matchmaking” ja kaverilistat. Käytämme myös kaikki aktiivisesti Steamia, joten ihan tottumuksistakin halusimme saada pelin Steamiin.

Opiskeluiden ja erilaisten projektien yhteydessä mobiilipelienkin parissa toiminut tiimi tahtoi tehdä pelin, jota pelaisivat itsekin ja jossa hyödyntäisivät Unreal Engine 4-pelimoottoria. Näin ollen PC-pelin tekeminen tuntui Teittisen mukaan luontaiselta valinnalta.

– Tavoitamme pelaajamme paremmin PC:llä kuin mobiililla. Steamin asiakaskunta on vähemmän hajanaisempaa ja näkyvyys on parempi pienemmillekin kehittäjille. Tietenkin Steamiin pääseminen on vaikeampaa kuin avoimissa mobiilikaupoissa, mutta nykyään Greenlightista läpi pääseminen on helpompaa kuin aikaisemmin. Pidän myös ainakin itse Steamin kauppaa hieman käyttäjäystävällisempänä.

Teittinen toteaakin Greenlightiin sisäänpääsyn helpottumisen hieman syöneen pelin markkinointiarvoa. Markkinointivaltista on tullut arkipäiväinen asia.

– Greenlight itsessään tuo hieman näyttöjä pelille, mutta viimeaikoina Greenlight ei ole ollut enää nosteessa ja sillä on nykyään vaikea saada näkyvyyttä muussa mediassa.

Osana muuta markkinointia Steamin Greenlight on kuitenkin hyvin arvostettu työkalu ja markkinointikanava. Teittinen kertoo Pikkukattien markkinoivan peliä myös perinteisin keinoin.

– Ennen pelin julkaisua osallistumme esimerkiksi Casual Connect–tapahtumaan Amsterdamissa ja Nordic Game–tapahtumaan Malmössä.

One thought on “Pelin näkyvyys on kiinni kauppapaikasta

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s